Kotikonsertissa Jukka Rantamäki, Pasi Eerikäinen, Pisku Ristiluoma ja Juho Laitinen esittävät mikrotonaalista sekä ääni- ja esitystaiteellista musiikkia jousisoittimille. Esillä on myös Martti Jämsän ja Mirimari Väyrysen kuvataidetta.
Alvin Lucierin Navigations for strings (1991) tuo esiin samanaikaisesti kaventuvan ja hidastuvan prosessin. Alussa neljän sävelen permutaatiot ulottuvat pienen terssin alalle. Tätä äänialaa kavennetaan vähitellen, kunnes kaikki soittavat samaa säveltä. Samalla risteävien ääniaaltojen tuottama huojuva syke hidastuu neljästätoista hertsistä pysähdyksiin. Group Tapperissa (2004) jousisoittimen koppa on kahdensuuntainen kaikuluotain, jonka avulla kuvannetaan samanaikaisesti sekä soittimien että tilan ominaisia resonansseja. Tyypillistä Lucierin tuotannolle on se, miten minimaaliset eroavaisuudet äänen tuottamisen moodeissa synnyttävät merkittäviä muutoksia kuulokuvaan.
”Hän oli heikkona neljäsosasävelaskeliin”, muisteli Charles Ives isäänsä, visionääristä soittokunnan johtajaa George Ivesia, joka ei löytänyt ukkosenjylinässä kuulemiaan sointeja pianon koskettimien välistä. Pluralistisessa hengessä George laittoi myös kaksi eri teosta soittavaa yhtyettä marssimaan eri suunnista kohti kylän keskustaa. Sekä mikrotonaalisuudesta että kollaasista tuli Charles Ivesille tärkeitä työkaluja. Chorale vuodelta 1914 on sävelletty neljäsosasävelaskelin ja sisältää sitaatit America-hymnistä ja Marseljeesista.
Christian Wolffin musiikin hyväntuulinen ja avoin sävy ei peittäne alleen sen radikaalia luonnetta. Or 4 people (1994) on jatkoa 1960-luvun teoksille, jotka nostavat esiin yhdessä soittamisen aktin: muusikoiden välisen keskittyneen yhdessä olemisen ja tekemisen johdonmukaisuuksineen ja yllätyksellisyyksineen.
Juho Laitisen Sillalla (2012) on hauraan äänen, hälyn ja hiljaisuuden välimaastossa liikkuva sointi-, sointu- ja sointiväritutkielma.
----
Tilaisuus on loppuunvarattu. Mahdollisia peruutuspaikkoja voi tiedustella sähköpostitse: info@tulkinnanvaraista.fi.