Naarmu
Naarmu-yhtye on kaikille avoin kokeellisen musiikin ja esitystaiteen kollektiivi.
Ryhmä harjoittelee ja esiintyy sekä itsenäisesti että osana Tulkinnanvaraista-foorumin toimintaa. Kollektiivin juuret ovat vuosina 2020–2024 toteutetussa Cornelius Cardew’n Suuri oppi -musiikkiteatteriteoksen tutkimisessa ja esittämisessä.
Toiminta ankkuroituu kuukausittaisiin opintopiireihin Töölön kirjastossa alla olevan aikataulun mukaan. Niissä tehdään moniaistisia äänellisiä harjoitteita ja keskustellaan avoimuuden, tasa-arvoisuuden ja luottamuksen hengessä. Oppiminen ymmärretään yhteisesti syntyvänä, joustavana ja moniäänisenä psykofyysisenä prosessina. Kaikkeen opintopiirin toimintaan voi ottaa osaa haluamallaan tavalla, aktiivisesti tai passiivisesti, tarkkaillen tai eteenpäin nojautuen. Työskentelyssä sitoudutaan Tulkinnanvaraista-foorumin eettisiin periaatteisiin.
Elastisen oppimisen hengessä ryhmä tekee myös retkiä ja ekskursioita. Viime aikoina on tutustuttu Lohjan kirkon keskiaikaisiin seinämaalauksiin ja japanilaiseen keramiikan kintsugi-korjausmenelmään.
Vuonna 2025 Naarmu-yhtye esiintyy muun muassa Musica Nova -festivaalilla ja Kallion nykymusiikkipäivillä, ohjelmassaan Cornelius Cardew’n, Stuart Saundersin ja La Monte Youngin teoksia.
OPINTOPIIRI
KOKOONTUMISAJAT
ma 3.3.2025 klo 17–20
ma 7.4.2025 klo 17–20
ma 5.5.2025 klo 17–20
ma 2.6.2025 klo 17–20
Kokoonnumme Töölön kirjaston kellarikerroksen ryhmätilassa.
KOKOONTUMISTEN SISÄLTÖ
Opintopiirit alkavat kahdella improvisaatioharjoitteella. Kokoontumisten ensimmäiset 15 minuuttia ovat “Naarmu-musiikkia”, jossa tutkaillaan arkisen ja taiteellisen todellisuuden välisyyttä. Tämän ajan puitteissa tuottamamme äänet, liikkeet, hengitys ja oleminen ovat taidetta, sen ulkopuolella jotain muuta. Jokainen osallistuja voi määritellä “taiteen” omalla tavallaan.
Seuraavaksi teemme ”Mitä kuuluu” -empatiaharjoitteen, jossa halukkaat voivat yksi kerrallaan jakaa muille senhetkisiä tunnelmiaan. Muiden tehtävänä on seurata tämän narratiivin auki kiertymistä mutta pidättäytyä ilmeisistä, kertojaa myötäilevistä äänellisistä ja eleellisistä reaktioista.
Molemmissa harjoitteissa on kyse improvisaatiotaitojen kehittämisestä: miten toimia taiteellisesti projisoimatta eleitään muiden katsottavaksi? Miten tuottaa esittävää materiaalia ilman toivetta spontaaneille vastineille?
Jokaisella kokoontumiskerralla on alustaja, joka jakaa muille itseään kiinnostavaa materiaalia miltä tahansa inhimilliseltä alueelta. Alustus voi olla sanallinen tai kokeellinen, esimerkiksi jokin harjoite. Lisäksi opintopiirissä ylläpidetään yhtyeen repertuaaria ja harjoitellaan uusia teoksia tuleviin esityksiin. Harjoittelu on lempeää ja sallivaa eikä vaadi aiempaa osaamista tai ymmärrystä.