Takaisin kaikkiin tapahtumiin

Valoista ja varjoista


  • Myymälä2 23 Uudenmaankatu Helsinki, 00120 Finland (kartta)
Kuva: Maarit Kytöharju

The Virtual Flute on Andrew Botrosin ryhmineen tekemä tutkimus, joka kartoittaa 39 744 puhaltamisen ja läppien asennon soinnillista yhdistelmää huilua soitettaessa. Esimerkiksi viritysäänelle A4 on 98 eri sormitusta, jotka on luokiteltu soitettavuuden ja sointivärin mukaan.

Monissa teoksistaan Alvin Lucier kaivautuu metamusiikillisiin kerroksiin ja sekä laajentaa instrumentin käsitettä että herättää pohdintaa soittajan suhteesta soittimeensa. Teoksen Thirteen degrees of darkness näennäisenä materiaalina on kahdella huilulla soitetut yhden äänen variaatiot. Voidaan kuitenkin ajatella, että varsinainen instrumentti on eräänlainen sivellin, jolla kirkkaan ja tumman sävyinä hahmottuvaa soivaa pigmenttiä levitetään eetteriin. Musiikki tapahtuu tilassa, jota Opera with objects kaikuluotaimen tavoin tunnustelee. Samalla tutkitaan arkisten esineiden soinnillista potentiaalia. Myös sävellyksissä In memoriam Jon Higgins ja Music for baritone and slow sweep pure wave oscillators siniaallot ja niiden kanssa risteävä laulu- tai soitinääni synnyttävät ns. supersoittimen, jonka keinovaroina kuullaan summa- ja erotusaaltojen synnyttämää interferenssiä ja huojuntaa.

Peter Ablinger on ääni-, kuva- ja käsitetaiteilija ja säveltäjä, joka käsittelee teoksissaan kuuntelemista psykologisena, sosiaalisena ja poliittisena ilmiönä. Hänelle äänet ovat olemassa “hämmentääkseen älyä ja rauhoittaakseen aisteja”; kuuleminen “tekee minusta sen, mikä olen”. Samuel Beckettin eksistentialistinen absurdius on kuin zenbuddhalainen koan, aforismi, jonka tarkoitus on käynnistää oppimisprosessi opettamisen ulkopuolella. Sävellyksessään weiss/weisslich 17r Ablinger siteeraa Beckettin romaania Molloy: “Se, mikä on selkeää, on väärin. Se, mikä on yksiselitteistä, on väärin. Se, mikä on epäilyksetöntä, on väärin. Se, mikä on oikein, on väärin.” Teoksessa Zeit halbieren aika-arvojen jatkuva puolittaminen synnyttää äänet kohti singulariteettia nielevän pyörteen.


OHJELMA
Peter Ablinger:
Zeit halbieren (1999)
weiss/weisslich 17r (”Samuel Beckett”) (2017)

Alvin Lucier:
In memoriam Jon Higgins (1987)
Music for baritone and slow sweep pure wave oscillators (1993)
Opera with objects (2005)
Thirteen degrees of darkness (2013)

ESIINTYJÄT
Hanna Kinnunen, Juho Laitinen ja Livia Schweizer

ESITYKSISSÄ
lauantaina 27.11. klo 19 ja
sunnuntaina 28.11. klo 19
kuullaan valikoima edellä mainituista teoksista

LIPUT
10€ ovelta (vain korttimaksu)

Aikaisempi tapahtuma: 15. marraskuuta
Tapper
Myöhempi tapahtuma: 5. joulukuuta
Tulkinnanvaraista-tiedotusryhmä